treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej. Układ malowidła pionowy. Przedstawia Matkę  Boską Kazańską z Dzieciątkiem. 
Deska łączona z 2 części, spięta drewnianymi spągami (jednej brak), wypukła. Obrzeża obrazu otoczone ozdobną opaską z blachy mosiężnej (żółtej) szer. 3,5 cm, z ornamentem tłoczonym i ażurowanym. Blacha przybita małymi gwoździkami. 
Postać MB z Dzieciątkiem (półpostacie) na ciemnym, zatartym tle. Również fragmenty wizerunków, szczególnie twarze i ich kontury, są pozbawione farby. Lepiej zachowane są fragmenty obrazu w partii szat. Postaci spowite są w szaty w kolorze ciemnoczerwonym; chusta, płaszcz, aureole słabo widoczne. W górnych rogach symbole literowe, m.in. MP. Na płaszczu MB, w dwóch miejscach, widoczny ornament w postaci stylizowanych kwiatów.

Matka Boska Kazańska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na płótnie w prostej ramie z listew. Główny motyw – Św. Rodzina z postacią św. Anny (?). Po stronie lewej obrazu, na pierwszym planie siedząca postać Marii z Dzieciątkiem. Maria w czerwonej sukni oraz płaszczu w odcieniu granatowym, z motywami białych 4-płatkowych kwiatów. Na głowie biała chusta. Postać Dzieciątka Jezus siedząca na kolanach Marii, w białej szacie w czerwone drobne kwiatki. Za postacią Marii widoczna sylwetka Św. Józefa w zielonej szacie i żółtym płaszczu na ramieniu. Stronę prawą obrazu wypełnia postać Św. Anny, również w pozycji siedzącej. Jest ubrana w zieloną suknię, przepasaną białym pasem, z białym otokiem przy szyi. Na głowie biała chusta. Na suknię ma narzucony płaszcz w odcieniu czerwieni. 
Wokół głów postaci żółte aureole. Twarze owalne, podkreślone brunatnym światłocieniem, z wyraźnie narysowanymi łukami brwi. U góry obrazu centralnie zamieszczony symbol Ducha Świętego – gołębica w jasnym złocistym obłoku. Po bokach – główki aniołków, osadzone w skrzydełkach. Z górnych rogów obrazu wychodzą stylizowane kwiatony: 3 gałązki ulistnione z czerwonymi kwiatami na końcach.

Konserwacja: 1985 r.

Święta Rodzina ze świętą Anną

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16801/ML - Feretron drewniany polichromowany. Z kręgu sztuki prawosławnej. W obramieniu trójlistnym ze stylizowanymi liśćmi akantu, przedstawia Matkę Bożą Chełmską i Św. Mikołaja. 
Madonna z Dzieciątkiem: w niebieskiej szacie ze złotym wykończeniem przy szyi, czerwonym płaszczu, złotej koronie. Na prawym ramieniu trzyma Dzieciątko, w biało-szarej szacie i złotej koronie. Wzrok postaci skierowane ku sobie. Wokół głów – złote nimby. Karnacja cielisto-brązowa. Tło ciemnobrązowe. Po obu stronach głów postaci litery.
Św. Mikołaj: postać stojąca w czerwono-niebieskiej szacie ze złotymi lamowaniami. W lewej, zgiętej w łokciu ręce – księga, brązowa ze złotymi kartami. Prawa ręka zgięta i uniesiona w geście błogosławieństwa; pod nią torba. Na szyi – łańcuch z krzyżem. Na głowie biskupia korona, a wokół niej złoty nimb. Po obu stronach postaci, na wysokości ramion, napisy w j. greckim. W tle pejzaż ze wzniesieniem i roślinnością, a po lewej stronie przedstawienia – cerkiew. 
Kolory obramienia feretronu: ceglasty, czerwony, granatowy, ciemnozielony. 

Konserwacja: 1999-2000

Matka Boża Chełmska i Święty Mikołaj

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie – Matka Boża Częstochowska z Jezusem i Aniołami. MB trzyma na lewej ręce siedzącego Jezusa, prawą dłonią wskazuje na niego. Jezus w lewej ręce, na kolanach trzyma księgę. Prawą wskazuje na matkę. Madonna ubrana jest w białą suknię z długimi rękawami. Na szyi dwa rzędy białych paciorków, perełek. Pod szyją suknia wykończona ciemnożółta lamówką imitującą złoto. Lamówką taką, o różnej szerokości, obrzeżono płaszcz MB i suknię Jezusa. Płaszcz ciemnoniebieski, cieniowany granatowo na ramionach i fałdach, okrywa głowę i ramiona, odsłaniając: twarz, dłonie i fragmenty sukni Madonny. Od spodu pokryty jest kolorem jasnoczerwonym z żółtymi i brązowymi refleksami. Jezus ubrany jest w różowo-czerwoną sukienkę z długimi rękawami, zmarszczoną w pasie, zakrywającą stopy. 
Twarz i dłonie postaci jasnobrązowe. Na policzku MB – dwa cięcia. Oczy obojga niebieskie, patrzące w przestrzeń. Na głowach podobne korony barokowe, zamknięte, trójdzielne, obwiedzione i podzielone perełkami. Zewnętrze części wypełnione kolorem ciemnozielonym, środkowe – ciemnoczerwone. Korona Jezusa, mniejsza, ma na szczycie krzyżyk z 4 perełkami. Koronę Madonny podtrzymują dwa Anioły. Anioł z lewej, w biało-zielonej szacie, trzyma w lewej ręce włócznię. Anioł z prawej, w szacie czerwono-zielonej, kij z gąbką. Nad głową MB – pionowy wieniec z zielonych gałązek i 3 niebiesko-białych stokrotek. Wewnątrz wieńca czerwony monogram z liter drukowanych – symbol MB. 
Obraz malowany przez nieprofesjonalnego malarza z pominięciem szczegółów oryginału obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Konserwacja: 2002 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16804/ML - Matka Boża Chełmska – wizerunek Maryi w typie Dexiokratusa (trzymająca Dzieciątko na prawym ramieniu). Maryja ukazana jest w ujęciu do pasa; ubrana jest w zieloną szatę spodnią wykończoną złotymi lamówkami, zielony czepiec oraz czerwony maforion, wykończony przy twarzy złotą lamówką, spięty przy szyi, ze złotymi gwiazdami na czole i ramieniu (symbol dziewictwa Maryi). Maryja lekko pochyla głowę w stronę Chrystusa, lewą dłonią na niego wskazuje. Twarz ma owalną, o regularnych rysach, oczy duże, zapatrzone w dal;  ma zamyślony wyraz twarzy. Chrystus spoczywa swobodnie na ramieniu Maryi: spogląda na matkę poważnie, prawą dłonią ją błogosławiąc, w lewej trzyma zwój. Ubrany jest w jasny chiton i złocisty himation. Lewą nogę ma charakterystycznie odgiętą, tak, że stópka jest widoczna od spodu.
Głowy obojga otaczają gładkie złocone nimby, wyznaczone potrójną linią, ozdobioną regularnie rozmieszczonymi rozetkami. Tło złote (złoto drukarskie? ), zdobione powtarzającym się wypukłym (złoto proszkowe? ) motywem równoramiennego krzyża i zgeometryzowanej rozetki. U dołu na złotym tle widnieje czarny napis cyrylicą: WYOBRAŻENIE CHEŁMSKIEJ CUDOWNEJ IKONY BOZEJ MATKI: 
??????????? XO?MCKO? ???OTB ???? ????? MATEP?
Całość obiega bordiura, na którą składają się: wypukły pas złoty, zielony i znów złoty, ozdabiana regularnie rozmieszczonymi siedmioma geometrycznymi wzorami – rombami-gwiazdkami z czerwonymi kwadratami. Pole obrazowe ma kształt prostokąta zamkniętego od góry łukiem.

Konserwacja: 2009 r.

Matka Boska Chełmska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/15404/ML - Obraz z przedstawieniem Madonny (Matki Bożej z Dzieciątkiem) w typie częstochowskim, w formie stojącego portretu, oprawiony w złotą prostą współczesną ramę. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie za nią okrągły nimb. Szata na piersi tłoczona we wzory w drobne kwiaty. Twarz, prawa dłoń Madonny namalowana, słabo widoczne. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma sześciościan. Twarz i dłonie namalowane, słabo widoczne. Pod wizerunkiem  napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ  - ostatni wyraz zakryty ramą. 
Opis: Anna Rudek

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz – Matka Boska Częstochowska, na desce, tzw. wysadzany. Deska grubości ok. 1,5 cm, wzmocniona jest dwiema spągami na odwrociu. Obraz bez ramy. U dołu obrazu, pod wizerunkiem, znajduje się napis POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ. Licowa płaszczyzna obrazu utrzymana jest w barwie jasnego brązu. Twarze MB i Dzieciątka Jezus oraz dłonie są ciemnobrązowe, malowane bezpośrednio na desce. Szaty postaci i aureole wokół twarzy są tłoczone w grubej warstwie masy plastycznej, w której żłobieniami zaznaczone są zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania, zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Tło wokół postaci jest zdobienie żłobieniem grzebykowym w cienkiej warstwie masy plastycznej, utrzymane w tej samej kolorystyce – brązu. Sylwetki są obwiedzione czarną grubą kreską konturową. 

Konserwacja: 1994 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1895 — 1905

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz – Matka Boska Częstochowska, na płótnie, w drewnianej profilowanej ramie, stolarskiej roboty, w kolorze ciemnego brązu. Płótno napięte na krosno. Tło obrazu ciemne, brunatne, powleczone warstwą klajstru, w którym odciśnięto ornament grzebykowy. Postać MB z dzieciątkiem Jezus, szaty oraz aureola malowane olejno, w bardzo ciemnej tonacji, twarze słabo widoczne, brunatne. Obrzeża szat oraz korony są zdobione ornamentem plastycznym. Aureola obrysowana grubym konturem, w tle aureoli widoczne sylwetki aniołów. W ornament korony oraz w tle obrazu wokół aureoli naklejone są drobne kawałki szkiełek, imitujące kamienie szlachetne. Na szatach MB widoczne są motywy 6-płatkowych stylizowanych kwiatów.

Konserwacja: 1993 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 29 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd